Home > Wydarzenia > Wymiana gospodarcza pomiędzy rynkami Izraela i Polski

Wymiana gospodarcza pomiędzy rynkami Izraela i Polski

Wymiana gospodarcza pomiędzy rynkami Izraela i Polski
Mówiono o niej na spotkaniu zorganizowanym 1.02.2017 r. przez Izbę Handlową Izrael-Polska, w którym uczestniczyli: Henryk Lewiński, prezydent Izby, Edward Trzosek, wiceprezydent Zarządu oraz zaproszeni goście: Katarzyna Dzidt, Business Development Manager z Departamentu Handlowego Ambasady Izraela i Danuta Sojka-Andrzejewska, radca ministra w Departamencie Współpracy Międzynarodowej Ministerstwa Rozwoju. Moderatorem spotkania był Błażej Grabowski, wiceprezes Oficyny Wydawniczej Rynek Polski Sp. z o.o., wydawcy magazynu „Polish Market”.
Podkreślano, że wpływ na poziom wymiany handlowej mają stosunki dyplomatyczne. Przypomniano wizytę prezydenta RP, Bronisława Komorowskiego, który z grupą 50 biznesmenów odwiedził Izrael i Autonomię Palestyńską (XI ‘2013) i prezydenta Izraela Reuwena Riwlina w Warszawie (X ’2014), udział premier Beaty Szydło w III Polsko-izraelskich konsultacjach międzyrządowych i jej spotkanie z premierem Benjaminem Netanjahu (XI ‘2016) oraz wizytę prezydenta Andrzeja Dudy w Izraelu i Palestynie (I ‘2017), który spotkał się z prezydentem i premierem Izraela oraz z prezydentem Palestyny, Mahmudem Abbasem.
Nie bez znaczenia jest obecność Polski w UE, z którą Izrael ma układ stowarzyszeniowy, co ułatwia wymianę handlową, a także umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania i ochronie inwestycji.
Izrael jest po Turcji najważniejszym partnerem handlowym Polski na Bliskim Wschodzie. Od 6 lat Polska w handlu z nim ma nadwyżkę. Brak jeszcze danych, ale wszystko wskazuje na to, że rok 2016 będzie rekordowy: w okresie I-XI eksport wyniósł 520 mln USD, a import – 310 mln USD (w całym 2015 r. było to odpowiednio 510 i 330 mln USD), a więc niewykluczone, że wzajemne obroty przekroczą 1 mld USD.
W 2016 r. wymianą handlową zajmowało się 3 tys. podmiotów, a co roku ich liczba zwiększa się o ponad 100. Ponad 25% eksportu stanowią artykuły spożywcze, m.in. cukier, wody mineralne, czekolada i pieczywo. Następnie są: urządzenia mechaniczne i elektryczne (AGD), artykuły higieny osobistej (papier toaletowy, chusteczki, podpaski), samochody osobowe, autobusy, pick-upy i części do nich, produkty chemiczne (środki czystości, kosmetyki). Z Izraela głównie importujemy środki owado- i chwastobójcze.
Liderem wśród polskich importerów jest Asseco (IT), a do największych należą: Inglot (kosmetyki), InPost (usługi pocztowe i paczkomaty) i Solaris. Obecny na rynku izraelskim od 2012 r., we współpracy z firmą UBSI, dostarczył blisko 200 autobusów, a pod koniec 2015 r. zdobył kolejne zamówienia na 110 pojazdów.
Zebranych zachęcano do wzięcia udziału w realizowanym przez Ministerstwo Rozwoju projekcie „Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe – Marka Polskiej Gospodarki – Brand” i ubiegania się przedsiębiorców o pokrycie przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości części kosztów działań promocyjnych objętych programem. W realizowanych w latach 2017-2019 projektach są „Branżowe programy promocji”, m.in. „Program promocji branży IT/ICT”. Przedsiębiorcy mogą liczyć na wsparcie finansowe jeśli wezmą udział w przynajmniej 6 z 60 imprez branżowych, m.in. organizowanych w Tel Awiwie: Cybertech, Casual Connect Tel Awiw, DLD, HLS & Cyber i Mobile Innovation.
Inne branże też mają swoje wystawy, jak np. MEDinISRAEL – największe wydarzenie branży medycznej w Izraelu. W dniach 6-9 marca 2017 r. swoją ofertę zaprezentuje ponad 120 firm, głównie producentów urządzeń medycznych oraz rozwiązań IT dla medycyny. Departament Handlowy Ambasady Izraela oferuje polskim firmom możliwość umawiania spotkań B2B, a także zorganizowania dedykowanego harmonogramu wyjazdu.
Prezydent Izby Handlowej Izrael-Polska podkreślał wsparcie Izby dla przedsiębiorców zainteresowanych nawiązywaniem kontaktów biznesowych pomiędzy oboma krajami.
Informacje o targach można znaleźć na nowej stronie Izby Handlowej Izrael-Polska (www.israel-poland.pl), którą w styczniu br. odwiedziło 5 tys. osób. Bo, co podkreślali uczestnicy spotkania, nie ma lepszej promocji od bezpośrednich kontaktów. Boj.

Od lewej: Danuta Sojka-Andrzejewska, Katarzyna Dzidt, Błażej Grabowski, Edward Trzosek i Henryk Lewiński.